مخالفت ارمنستان و آذربایجان با آتش‌بس

 

مخالفت ارمنستان و آذربایجان با آتش‌بس|خبر فوریارمنستان و جمهوری آذربایجان با خواسته رهبران روسیه، فرانسه و ایالات متحده برای آتش بس فوری مخالفت کرده اند.
در پی از سرگیری درگیری های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مناقشه قره باغ، ولادمیر پوتین، مانوئل مکرون و دونالد ترامپ پنجشنبه در یک بیانیه مشترک، خواهان آتش بس و گفت و گو میان دو طرف مناقشه شده بودند.
رهبران این سه کشور که به طور مشترک ریاست گروه مینسک را بر عهده دارند، در بیانیه خود گفتند:‌ “ما از رهبران ارمنستان و آذربایجان می خواهیم که مذاکرات را بلافاصله با حسن نیت و بدون پیش شرط از سر بگیرند.”
گروه مینسک در دهه ۱۹۹۰ میلادی با هدف پایان دادن به بحران قره باغ به وسیله سازمان امنیت و همکاری اروپا تشکیل شد.
دست کم یکصد نفر در درگیری های پنج روز گذشته بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان کشته شده اند و دو طرف همچنان حمله به مواضع یکدیگر با توپخانه ادامه می دهند.
اصابت چند خمپاره به یکی از روستاهای آذربایجان شرقی به مجروح شدن یک کودک ۶ ساله در خاک ایران منجر شده است.
به گفته مقام های محلی، این کودک در اثر اصابت ۵ خمپاره به روستای پرویز خانلو در شهرستان خداآفرین در استان آذربایجان شرقی مجروح شده است.
این مقام های هنوز هیچ کدام از طرفین جنگ را در این رابطه متهم نکرده اند.
رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه که حامی جمهوری آذربایجان است، درخواست رهبران گروه مینسک را رد کرده است.
ببه گفته آقای اردوغان آتش بس تنها زمانی امکان پذیر است که نظامیان ارمنی از قره باغ خارج شوند.
آقای اردوغان گفت: “با توجه این که آمریکا، روسیه و فرانسه نزدیک به ۳۰ سال است نسبت به این مشکل بی توجه بوده اند، پیگیری آتش بس از سوی آنها غیرقابل قبول است.”
منطقه خودمختار قره باغ بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است و در سه دهه گذشته در اختیار جدایی طلبان ارمنی است.
جمهوری آذربایجان و ارمنستان در فاصله سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ بر سر این منطقه جنگیده اند و نظامیان ارمنستان علاوه بر قره باغ، مناطقی از خاک جمهوری آذربایجان را که در اطراف قره باغ قرار گرفته اند را “اشغال” کرده اند.
همزمان، آقای مکرون به طور جداگانه ترکیه را متهم کرده است که شبه نظامیان سوری تحت حمایت خود را برای جنگ در قره باغ به جمهوری آذربایجان فرستاده است.
ترکیه پیش از این، گزارش ها درباره اعزام شبه نظامیان سوریه ای به جمهوری آذربایجان را رد کرده بود.
 

نظرات بسته شده است.