مسئولان چشم های خود را بر صید ترال بسته اند؟

 

5f64559623eca_2020-09-18_11-07هنوز هم تورهای ترال کشور چین مشغول صید، آبزیان ته خلیج فارس هستند و مانند جاروبرقی ته خلیج فارس را پاکسازی می کنند.

در این میان فعالان محیط زیستی و صیادان محلی به شدت به حضور ماهی گیران چینی اعتراض و انتقاد کردند. این نخستین سال یا اولین بار نیست که این اعتراضات رسانه ای می شود اما سرانجام آن مهم است.

به گفته برخی از فعالان محیط زیستی اعتراضات جامعه مدنی باعث شده از ۱۰۰ کشتی صیادی چینی که در خلیج فارس به صید مشغول بودند حدود ۹۰ کشتی اخراج شدند. با این وجود همچنان صید ترال پابرجاست و اکوسیستم خلیج فارس را به خطر انداخته است.

محمد درویش، کنشگر و پژوهشگر محیط زیست به بررسی این موضوع پرداخته و تاکید کرد: بیشترین خسارت صید ترال به گونه هایی است که در سبد نیازهای انسان نیست و جزو گونه های صید محسوب نمی شوند.

اکوسیستم خلیج فارس در مخاطره صید ترال
وی افزود: صید ترال اکوسیستم های زیر آب را به صورت کامل از بین می برد. صید ترال به مرجان ها آسیب می زند و لاک پشت ها را از بین می برد. مهم تر این که محل تخم ریزی ماهی ها را از بین می برد. به همین دلیل است که به شدت مورد نفی سازمان های بین المللی و UNDP قرار گرفته است. اصل صید ترال هدفمند نیست و تمام اکوسیستم زیرآب را بهم می زند. بنابراین می تواند تاب آوری تمام اکوسیستم دریایی را به مخاطره بیندازد.

گزارش هایی از صید ترال چینی ها در خلیج فارس
این کنشگر و پژوهشگر محیط زیست در پاسخ به این سوال که چرا کشتی های صید چینی در خلیج فارس به روش صید ترال فعالیت می کنند؟ تاکید کرد: کار آنها کاملا غیرقانونی است و در قراردادها قید شده که صید ترال اتفاق نیفتد. به همین خاطر است که تا کنون چند کشتی از چینی ها را اخراج کرده اند و آنهایی که باقی مانده اند قول دادند که صید ترال نداشته باشند. ولی گزارش هایی می رسد که این اتفاق رخ می دهد. بنابراین باید نظارت بر صیدها قوی تر شود.

اخراج ۹۰ کشتی صید چینی
محمد درویش در پاسخ به این سوال که چرا اعتراض ها در این مورد کارساز نبوده و هنوز صید ترال در خلیج فارس رخ می دهد؟ گفت: حدود ۱۰۰ کشتی که بوده اند حدودا ۹۰ کشتی اخراج شدند و حدود ۱۰-۱۱ کشتی باقی مانده است. به هر حال اعتراض به این نوع صید اثر خود را گذاشته و نمی توانیم بگوییم بی اثر بوده است و اغلب کشتی ها به دلیل فعالیت های محیط زیستی و اعتراضات ایجاد شده منطقه را ترک کردند.

تشخیص صید ترال راحت است
این کنشگر و پژوهشگر محیط زیست تاکید کرد: این تعداد هم می تواند اکوسیستم خلیج فارس را با مخاطره روبرو کند و باید همچنان نظارت روی آنها قوی شود. کارشناس شیلات باید روی صید این کشتی ها نظارت داشته باشد چون یک متخصص متوجه می شود که این صید به صورت ترال بوده یا تور ماهی گیری. گونه های گوناگون کف اقیانوسی اگر در تورها باشد مشخص می کند که صید ترال بوده است.

سبد غذایی ایرانیان در مخاطره جدی
محمد درویش با اشاره به خسارت های اقتصادی صید ترال در کنار آسیب به محیط زیست، افزود: صید ترال حتما می تواند به اقتصاد صدمه بزند، چرا که با از بین رفتن اکوسیستم در نهایت میزان تخم ریزی ماهی ها کم شده و سبد غذایی ایرانیان با مخاطره جدی روبرو می شود.

 

نظرات بسته شده است.