در سنین مختلف مصرف چه میزان ویتامین D نیاز است؟

5f39b98a548b1_5f39b98a548b6

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره میزان مصرف ویتامین D با توجه به سنین افراد توضیحاتی ارائه کرد.

نرگس جوزدانی درباره تأثیر ویتامین D بر سنین مختلف اظهار کرد: نوزادان شیرخوار به مصرف روزانه ۸۰۰ آیو یا ۸۰۰ واحد بین الملل ویتامین D احتیاج دارند.

او افزود: در حال حاضر مکمل‌های موجود در کشور به ازای هر یک سی‌سی قطره A+D چهار صد دارند؛ بنابراین این روند هر روزه جدید‌تر می‌شود و تا کنون به صورت پروتکل‌های درمان رسمی گفته نشده است، اما در سایت‌های علمی به اینصورت گفته شده است که نوزادان شیرخوار حتماً از ۸۰۰ آیو ویتامین D باید استفاده کنند که معادل تقریبی ۲ سی سی قطره AD است است و در حال حاضر خانه‌های بهداشت این قرص‌ها را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

جوزدانی تصریح کرد: کودکانی که شیر خشک مصرف می‌کنند هیچ نیازی به دریافت ویتامین D ندارند؛ چرا که شیر خشک غنی شده با ویتامین D است و بدن با مصرف آن این ویتامین را تامین خواهد کرد که این روند تا پایان دو سال کودک ادامه خواهد داشت.

عدم وجود مقدار زیاد ویتامین D در مولتی ویتامین‌ها

او با بیان اینکه مقدار زیادی ویتامین D در مولتی ویتامین‌ها موجود نیست، تأکید کرد: تهیه مولتی ویتامین‌ها ممکن است به اندازه کافی حاوی ویتامین D نباشد؛ چرا که این مولتی ویتامین‌ها حاوی ۲۰۰ آیو یا ۲۰۰ واحد بین الملل ویتامین D بوده یا حتی احتمال دارد از آن کمتر باشد که معمولا در این رنج اعداد دیده می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: تکیه بر مصرف مولتی ویتامین‌ها صحیح نیست؛ چرا که مقادیر ویتامین D در آن‌ها متغیر است و در این روند بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

جوزدانی اضافه کرد: در کار حاضر پروتکل بهداشت درمانی این توصیه را می‌کند که روزانه یک سی سی قطره A+D که حاوی ۴۰۰ آیو ویتامین D است به صورت روزانه به نوزاد داده شود و این روند باید تا پایان ۲ سال کودک ادامه داشته باشد و بعد از آن با توجه به شرایط کودک بعد از آزمایشات انجام شده سالی ۲ تا ۳ بار یعنی تقریبا ۳ تا ۴ ماه یک بار یک عدد قرص ۵۰ هزار بایستی کودک دریافت کند تا سن او به نوجوانی یعنی ۱۴_۱۵ سالگی برسد.

او گفت: افراد بعد از سنین نوجوانی همانند بزرگسالان بایستی ماهانه یک عدد قرص ۵۰ هزار دریافت کنند و این روند تا همان سن بزرگسالی وجود دارد، البته در این امر می‌توان روزانه هزار واحد بین الملل ویتامین A+D مصرف شود که ماهانه به صورت ۳۰ هزار خواهد بود.

در سنین مختلف مصرف چه میزان ویتامین D نیاز است؟

مصرف زیاد ویتامین D باعث ایجاد مسمومیت در افراد خواهد شد

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره عواقب مصرف بیش از حد ویتامین D تصریح کرد: زیاده روی در مصرف ویتامین D افراد را دچار مسمومیت خواهد کرد؛ بنابراین هیچ رفرنسی به هیچ عنوان تأکید نمی‌کند که روزانه یک عدد قرص ۵۰ هزار دریافت شود و این موضوع ۱۰۰ درصد در بانوان باردار مسمومیت ایجاد خواهد کرد و حتی سقط را هم به همراه خواهد داشت.

جوزدانی مطرح کرد: حتی اگر فردی با کمبود شدید ویتامین D مواجه بود لازم است تا هفته‌ای یک عدد از قرص ۵۰ هزار به مدت ۸ هفته استفاده شود و سپس هر دو هفته یک بار مصرف شود و بعد از ۳ ماه که بدن او نزد پزشک از نظر سطح ویتامین D بررسی شد باید تصمیم گیری شود.

او با اشاره به مصرف ویتامین D در مادران شیرده و باردار اظهار کرد: مادران شیرده و باردار بایستی روزانه یک عدد کلسیم ویتامین D هزار میلی گرم مصرف کنند تا به اینصورت هم کلسیم و هم ویتامین D به اندازه کافی در بدن شان تامین شده باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: اگر توصیه می‌شود که به نوزاد به دنیا آمده تا سن ۲ سالگی ویتامین D به عنوان کلسیم داده شود به این علت است که نوزاد به دنیا آمده همیشه تا همان سن ۲ سالگی شیرکافی را به صورت شیر مادر یا شیر خشک دریافت می‌کند و همین عامل باعث تامین مقدار کافی کلسیم در بدن او خواهد شد و کمبود ویتامین D کودک در این مرحله با مصرف مکمل تامین خواهد شد.

در سنین مختلف مصرف چه میزان ویتامین D نیاز است؟

مصرف مکمل تنها بدون لبنیات در سنین بزرگسالی سطح ویتامین D را افزایش نخواهد داد

جوزدانی درباره مصرف ویتامین D در سنین بزرگسالی گفت: اگر کودک به خصوص افراد بالای سن دو سال مانند نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، میانسالان و … به اندازه کافی در طول روز از لبنیات کلسیم دار استفاده نمی‌کنند، باید بدانند که مصرف تنها مکمل‌ها سطح ویتامین D بدن آن‌ها را بالا نخواهد برد و مشکی را رفع نمی‌کند، هیچ منبع دیگری به اندازه لبنیات نمی‌تواند باعث تامین ویتامین D در بدن شود؛ بنابراین بعد از سنین دو سالگی باید حداقل دو واحد لبنیات به صورت یک کاسه ماست و یک لیوان شیر در طول روز در کنار قرص ویتامین D مصرف شود.

در سنین مختلف مصرف چه میزان ویتامین D نیاز است؟

در صورت حساسیت به لبنیات چگونه ویتامین D بدن تأمین شود؟

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: اگر فردی به لبنیات حساسیت داشت یا به هر دلیلی از مصرف آن امتناع می‌کند، باید از پروتکل کلسیم ویتامین D هزار استفاده کند و در کودکان از شربت‌های کلسیم ویتامین D استفاده شود تا بتواند این ویتامین را در بدن آن‌ها تامین کند؛ چرا که میزان جذب کلسیم و ویتامین D در بدن یک به یک بوده و هر دو باید مصرف شوند تا جذب آن‌ها برای بدن تسهیل شوند.

جوزدانی درباره کودکانی که بعد از دو سالگی نمی‌توانند از قرص‌های ویتامین D استفاده کنند، گفت: این کودکان باید حداقل یک سی سی از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنند و به هیچ عنوان آن را قطع نکنند و قبل از انجام این کار بایستی حتما سطح خونی ویتامین D بدن شان بررسی شود و در صورت کافی نبودن مکمل مصرف شود، اما معمولا این اتفاق نخواهد افتاد.

او تأکید کرد: با توجه به شیوع و ماندن در خانه سطح ویتامین D در بدن به علت عدم دریافت کافی نور خورشید کاهش می‌یابد و به اینصورت سطح دریافت این ویتامین به اندازه کافی در بدن تامین نخواهد شد.

در سنین مختلف مصرف چه میزان ویتامین D نیاز است؟

جوزدانی در پایان یادآوری کرد: معمولا برای مادران شیرده قرص‌های پریناتال توصیه می‌شود که در دوران بارداری به عنوان ویتامین تجویز شده و حاوی کلسیم ویتامین D کافی بوده و حداقل تا ۶ ماه پس از بارداری و زایمان آن را استفاده کنند تا کلسیم ویتامین D کافی را داشته باشند و حتما روزانه یک عدد کلسیم ویتامین D هزار میلی گرم استفاده کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.