آیا حیوانات هم به کرونا مبتلا می شوند؟

5f0c427d6c9bb_2020-07-13_15-46

یک دامپزشک حیات وحش گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا باید در برخورد حیوانات پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

یک دامپزشک حیات وحش گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا باید در برخورد حیوانات پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

غزاله غلام نژاد در خصوص امکان ابتلای حیوانات به کرونا گفت: کرونا ویروس، یک خانواده بزرگ است و در پرندگان ابتلا به بیش از ۶۰ سروتایپ از این ویروس شایع است، اما کووید ۱۹ که به تازگی شیوع پیدا کرده و موجب درگیری انسان‌ها شده است، در پرندگان دیده نشده است.

وی ضمن اشاره به اینکه تا کنون دو تا سه مورد ابتلای حیوانات به کووید ۱۹ گزارش شده است، ادامه داد: یکی از آن‌ها یک سگ پامرانین ۱۷ ساله بوده است، که به دلیل درگیری صاحبش با این ویروس نتیجه آزمایشش مثبت اعلام شده و بدون هیج علامتی قرنطینه شده است؛ این سگ بعد از این دوران نتیجه آزمایشش منفی بود، اما دو روز بعد از برگشتن پیش صاحبش جان خود را از دست داد.

این دامپزشک حیات وحش با بیان اینکه عمر مفید سگ پامرانین بین ۱۲ تا ۱۶ سال است، و سگ مبتلا ۱۷ ساله بوده است، افزود: به گفته بسیاری ازسایت‌های معتبر این حیوان بر اثر ابتلا به کرونا نمرده است و احتمالا بیماری زمینه‌ای داشته است، چرا که موقع خروج از قرنطینه نتیجه آزمایشش منفی بوده است.

غلام نژاد بیان کرد: گزارش‌هایی هم مبنی بر مثبت شدن آزمایش دو گربه سان هم وجود دارد که البته هیچ کدام از آن‌ها علائم این بیماری را نداشته اند.

در برخورد با حیوانات پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید

وی ضمن اشاره به اینکه تا کنون انتقال این نوع ویروس از خانواده کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، از حیوان به انسان تایید نشده است، متذکرشد:، این مسئله موجب نمی‌شود، تا در برخورد با حیوانات پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، چرا که اولا ممکن است آن‌ها مشکلات دیگری داشته باشند و هم از آنجایی که هنوز به طور دقیق مشخص نیست که کووید ۱۹ تا چند ساعت روی اشیاء باقی می‌ماند، حیوانات می‌توانند به عنوان ناقل فیزیکی باشند و افراد را مبتلا کنند، به همین دلیل باید در ارتباط با آن‌ها نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

این دامپزشک ضمن تاکید به شستن مکرر دست ها به مدت ۲۰ ثانیه و عدم تماس دست با چشم و مخاطات در برخورد با حیوانات توضیح داد: ویروس نیازمند میزبان اختصاصی است و ورود آن به یک سلول مانند قفل و کلید است یعنی ویروس برای ایجاد بیماری مثل کلیدی است که باید توانایی باز کردن قفل را داشته باشد و آنتی ژن‌های سطحی آن با سطح سلول هم خوانی داشته باشد، به همین دلیل بسیاری از بیماری‌ها از حیوان به انسان و از انسان به حیوان سرایت نمی‌کند.

غلام نژاد ضمن اشاره به اینکه بدن حیوانات ممکن است مانند سطوح آلوده به ویروس کرونا باشند، بیان کرد: حتی اگر حیوان خانگی باشد و انگل زدایی شده باشد، هم ممکن است از طریق صاحبش ناقل فیزیکی این ویروس شده باشد، بنابراین بهتراست در برخورد با حیوانات پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و همانطور که خودشان را قرنطینه می کنند باید حیوان را هم قرنطینه کنند و نکات بهداشتی را برای او رعایت کنند و به افراد غریبه اجازه لمس حیواناتشان را ندهند.

وی عنوان کرد: همانطور که گفته شد، در پرندگان ابتلا به ۶۰ سروتایپ از این ویروس شایع است، اما کووید ۱۹ در آن‌ها دیده نشده است و کرونا ویروس‌های دیگری که موجب ابتلای پرندگان و همچنین به وجود آمدن مشکلات فراوان برای آن‌ها می‌شود، به انسان منتقل نمی‌شود.

هنوز مشخص نیست کرونا منشا حیوانی داشته است

این دامپزشک حیات وحش ضمن اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا از خفاش به انسان منتقل باشد، متذکرشد: البته ممکن است این کووید ۱۹ جهش ژنتیکی پیدا کند و میزبان‌های خود را افزایش دهد، اما این اتفاق هنوز برای کوید ۱۹ نیفتاده است.

وی گفت: در ابتدای شیوع این بیماری نگرانی‌هایی در خصوص امکان انتقال کرونا از انسان به حیوان وجود داشت و ما نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم که آیا تا ۱۰ سال آینده این اتفاق می‌افتدی یا نه چرا که ساختار ویروس به گونه‌ای است که دائم در حال جهش است.

این دامپزشک در خصوص خوردن گوشت حیوانات در شرایط شیوع ویروس کرونا اشاره کرد: ازآنجایی که حیوانات به عنوان ناقل فیزیکی عمل می‌کنند و خودشان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، پخته شدن گوشت توسط فرد نا آشنا ممکن است خطر ساز باشد، چرا که امکان دارد گوشت از طریق عطسه و سرفه فرد مبتلا و قرار گرفتن ویروس روی آن آلوده شود و اگر چه از بین رفتن کووید ۱۹ در دمای بالا قطعی نیست، اما به نظر می‌رسد دادن حرارت به گوشت و قرار دادن غذایی که از بیرون تهیه شده در فر موجب ازبین رفتن این ویروس شود.

منبع: تابناک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.