#سقوط /میل به سقوطم آرزوست…

به یکباره همه چیز گران شد و قیمت ها تا ۶۰۰ درصد رشد کرد. در حالیکه حقوق ما همان حقوق کم گذشته بود. خدا را شکر که سلطان سکه را گرفتند و به سزای اعمالش رساندند وگرنه معلوم نبود امروز دلار در بازار چه قیمتی داشت! طی ماههای گذشته و آشفتگی بازار اقتصادی ایران، ان […]

به یکباره همه چیز گران شد و قیمت ها تا ۶۰۰ درصد رشد کرد. در حالیکه حقوق ما همان حقوق کم گذشته بود. خدا را شکر که سلطان سکه را گرفتند و به سزای اعمالش رساندند وگرنه معلوم نبود امروز دلار در بازار چه قیمتی داشت!

طی ماههای گذشته و آشفتگی بازار اقتصادی ایران، ان هم در پس نافرجامی برجام که ثمره دیپلماسی شیخ حسن روحانی بود، ناغافل گرانی و تورم افسار گسیخته ای بازار ایران را فرا گرفت. به قول دوستی در خواب هم نمی دیدم سیگار بسته ای ۳ هزار تومانی را ۸ تا ۱۰ هزار تومان بخرم. من هم هرگز گمان نمی کردم دلار ۳۵۰۰ تومانی را در مرزبیست هزار تومان ببینم. اما همه اینها اتفاق افتاد و هیچ خواب و رویایی در کار نبود.

هجوم به بازار سکه و ارز و هموطن کشی دلالان، آشفتگی و تورمی را دامن زد که تا این سن هرگز مشابهش را ندیده بودم. به یکباره همه چیز گران شد و قیمت ها تا ۶۰۰ درصد رشد کرد. در حالیکه حقوق ما همان حقوق کم گذشته بود. خدا را شکر که سلطان سکه را گرفتند و به سزای اعمالش رساندند وگرنه معلوم نبود امروز دلار در بازار چه قیمتی داشت! به امید روزی که همه سلطان ها را بگیرند و مجازات کنند. به قول فرد همه چیز دانی و اگاه به مسائل تاریخی تمام پادشاهان و سلاطین بد بودند و نباید تعریف از آنان کرد.

نتیجه تصویری برای بازار ارز

البته خدا را شکر تدابیر ویژه مسئولین هرچند خیلی خیلی دیر جواب داد و بازار کمی به آرامش رسید. تب دلار فروکش کرد و اکنون در مرز ۱۰، ۱۱ هزار تومان است. قاعدتا در همه دنیا وقتی دلار به نسبت ارز اول کشورها افزایش قیمت دارد، اجناس هم گران می شود. اما با پایین آمدن قیمت دلار ، قیمت ها سیر نزولی به خود می گیرند و ارزان می شوند. اما نمی دانم چرا در ایران ما چیزی که بدون دلیل گران می شود ، دیگر به قیمت سابق خود باز نمی گردد. تا دیروز گرانی دلار بهانه افزایش قیمت ها بود. حالا که دلار پایین آمده چرا هنوز برخی از اجناس نتنها قیمتشان پایین تر نیامده بلکه افزایش قیمت هم داشته اند؟؟ به نظر من این موضوع دو دلیل بیشتر ندارد. اول بی وجدانی و دوم عدم نظارت دقیق و قوی. اگر سیستم نظارتی کشور با قاطعیت با متخلفین برخورد کند و بدترین مجازات ها را برای آنان در نظر بگیرد مسلما کسی جرأت نمی کتد کم فروشی و گران فروشی کند. #سقوط قیمت ها متناسب با ارزان شدن دلار که همان بهانه افزایش قیمت ها بود خواسته همه جامعه علی الخصوص قشر ضعیف و آسیب پذیر است . تا شاید اندکی بارقه امید در دل آنها زنده شود.

میل به سقوطم آرزوست …

منبع رسا نشر
از طريق مهدی سوری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.