چرا تفاوت مبلغ ویزای مردم قبل از اربعین مسترد نمی شود؟!/ سود یکماهه ۴۴ میلیارد تومان کجا می رود؟!

پس از کاهش قیمت ویزا، چرا ستاد مرکزی اربعین به سرعت ما به التفاوت پرداختی های مردم به حسابشان واریز نمی کند؟ سود این مبلغ میلیاردی طی یک ماه به حساب کدام نهاد و با چه کارکردی، واریز می شود؟ به گزارش رسا نشر به نقل از جی پلاس ؛ فزایش شدید قیمت ارز و […]

پس از کاهش قیمت ویزا، چرا ستاد مرکزی اربعین به سرعت ما به التفاوت پرداختی های مردم به حسابشان واریز نمی کند؟ سود این مبلغ میلیاردی طی یک ماه به حساب کدام نهاد و با چه کارکردی، واریز می شود؟

به گزارش رسا نشر به نقل از جی پلاس ؛ فزایش شدید قیمت ارز و گران شدن ویزای عراق برای علاقمندان به حضور در راهپیمایی عظیم اربعین، باعث شد تا دولت از همان ابتدا تمهیداتی را برای این افراد در نظر بگیرد.

در ابتدا با وجود اینکه نرخ خرید دلار در بازار آزاد بیش از ۱۴ هزار تومان بود، تصمیم بر این گرفته شد تا برای رفاه حال زائرین، مبلغ ویزای عراق به ریال و با دلار حدود هشت هزار تومان به آن ها ارائه شود.

به این ترتیب نرخ رسمی ویزای اربعین برای زائران ۳۸۶ هزار تومان تعیین شد. مبلغی که البته چند وقت بیشتر دوام نداشت و در محله اول به مبلغ حدودی ۳۷۷ ، ۳۷۲ و سپس ۳۷۰ و بعدتر هم چند هزار تومان کمتر از آن کاهش پیدا کرد. سپس با توجه به تغییر قیمت ارز، هر روز یک قیمت در این سامانه برای زائرین نمایش داده می شد.

چند روزی شرایط به همین منوال بود و متقاضیان ویزا برای استفاده از این تسهیلات و گرفتن ویزا با ارز دولتی، باید در سامانه سماح ثبت نام می کردند تا اینکه با پیشنهاد و درخواست رئیس بانک مرکزی و موافقیت رئیس جمهور، ۳۵ درصد دیگر از این مبلغ کاهش یافت. به این ترتیب ویزای اربعین حالا با نرخ دلار ۴ هزار و ۸۷۵ تومانی به زائران داده می شود.

قیمت کنونی برای دریافت ویزای عراق برای مسافران اربعین، به همراه پوشش بیمه و خدمات درمانی و سهم کارگزاری دفاتر مسافرتی، مبلغ ۲۳۴ هزار ۸۷۵ تومان اعلام شده است.

پس از این ماجرا، سوال اصلی اینجا بود که تکلیف کسانی که با قیمت قبلی (از ۳۸۶ هزار تومان تا رقم های پایین تر) ثبت نام کردند چه می شود؟ طبق اعلام مسئولین مختلف این مبالغ برگردانده می شود اما طبق آخرین اظهار نظر، قرار بر این شده تا ما به التفاوت ویزای زائران پس از اربعین یا حتی ماه صفر پرداخت می شود!

  • چند نفر با قیمت قبلی ثبت نام کردند؟

دبیر ستاد مرکزی اربعین در روزی که قیمت جدید اعلام اما هنوز در سایت درج نشده بود، درباره میزان ثبت نامی ها گفته بود:« تا این لحظه ۳۳۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند که ویزای ۲۲۰ هزار نفر از این تعداد تاکنون صادر شده است.»

به این ترتیب با توجه به الزامی بودن پرداخت وجه در زمان ثبت نام، ۳۳۰ هزار نفر با قیمت های قبلی در این سامانه ثبت نام کرده بود.

  • ما به التفاوت ۴۴ میلیارد تومانی هزینه ویزا

قیمت ویزا از ۳۸۶ هزار تومان آغاز و در روزهای پایانی به زیر ۳۷۰ هزار تومان هم رسید. با این حال به طور میانگین اگر قیمت را همان ۳۷۰ هزار تومان در نظر بگیریم، ما به التفاوت آن با قیمت کنونی ( ۲۳۴ هزار تومان)، ۱۳۶ هزار تومان می شود. عددی که با ضرب در ۳۳۰ هزار نفری که ثبت نام کرده بودند، به رقم حدودی بالغ بر ۴۴ میلیارد می رسیم!

حال سوال اصلی اینجاست که چرا بازپرداخت پول مردم به تعویق یک ماهه افتاد؟! در این میان و با گذشت زمان حدودا یک ماهه تا استراداد این مبالغ، کدام نهاد و با چه عنوانی از سود این مبلغ چهل و چهار میلیارد تومان، استفاده می کند؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.