مصرف منصفانه ۱ ترابایت اینترنت در ماه فقط ۴۰۰ هزار تومان

در همین زمینه واکنش پزشکیان به اظهارات نماینده اصفهان در مورد کسر جریمه بی حجابی از… ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ وزارت کشور درباره این شناسنامه ها توضیح قانع کننده بدهد ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ فناوری اطلاعات > اینترنت – سیاست جدید موسوم به اینترنت غیر حجمی توسط وزارت ارتباطات به اپراتورها ابلاغ شد تا از آذرماه در سبد خانوار […]

فناوری اطلاعات > اینترنت – سیاست جدید موسوم به اینترنت غیر حجمی توسط وزارت ارتباطات به اپراتورها ابلاغ شد تا از آذرماه در سبد خانوار قرار گیرد.
 
به گزارش خبرآنلاین، اما آنچه به اینترنت غیر حجمی معروف شده، داد کاربران را در آورده است و بسیاری از کاربران با نوشتن جملات اعتراضی در اینستاگرام وزیر، نسبت به اجحاف همیشگی که در حقشان از سوی اپراتورها شده، گلایه گرده‌اند.
به همین دلیل با آوردن مثال خارجی از مصرف منصفانه کاربرانِ کامکست، تحت سرویس Xfinity سعی می‌کنیم مفهوم آمریکایی Data Caps را توضیح دهیم.
«ایکس فینیتی» بسته اینترنت خانگی+ تلویزیون+تلفن و امنیت خانه به کاربران ارائه می‌کند{لینک} و قیمت بر اساس نوع بسته تعیین می‌شود.
اما میزان مصرف منصفانه روی ۱ ترابایت ماهانه معادل ۱۰۰۰ گیگ تعریف شده است و اگر کاربری بیش از ۱ ترابایت مصرف داشته باشد به ازای ۵۰ گیگ اضافی ۱۰ دلار خواهد پرداخت.
سوال اینجاست که کاربر با پرداخت حداقل ۲۹ دلار و یا تا سقف ۱۰۰ دلار چقدر می تواند اینترنت استفاده کند؟
۱ ترابایت در تعریف ایکس فینیتی معادل ۷۰۰ ساعت ویدئوی اچ دی، ۱۲ هزار ساعت گیم آنلاین، ۱۵ هزار ساعت آهنگ و دانلود ۶۰ هزار عکس با کیفیت است.
نکته قابل توجه در تعاریف کامکست این است که اگر کاربری کمتر از ۵ گیگ استفاده اینترنت داشته باشد، ۵ دلار نیز به وی بازگردانده می‌شود.
یعنی کاربر می‌تواند با انتخاب آپشن ۳۰ دلاری با سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه، حداکثر استفاده اینترنتی را داشته باشد و اگر کاربر بخواهد سرعت بالاتر داشته باشد و مثلا سرعت ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه داشته باشد می تواند از آپشن ۱۰۰ دلاری استفاده کند.
به زبان ساده تر با پرداخت ۴۰۰ هزار تومان بهترین سرعت اینترنت را (سرعت ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه) برای دانلود ۱ ترابایت دیتا در ماه خواهید داشت و یا با سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه و پرداخت ۳۰ دلار / ۱۲۰ هزار تومان، ۱ ترابایت دانلود اینترنت واقعی خواهید داشت.
لازم به ذکر است در اغلب کشورهای جهان اینترنت نامحدود وجود دارد و نه اینترنت غیر حجمی که نوعی محدودیت دارد. در آمریکا نیز مصرف منصفانه بر اساس عدالت غربی تعریف شده و محدوده آن روی ای دی اس ال بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ گیگ است.
نکته بسیار مهم در مصرف منصفانه آمریکایی پایین نیامدن سرعت اینترنت است و این درست نقطه مقابل طرح ایرانی اپراتورها است که توسط وزارت ارتباطات تصویب شده است. اگر مصرف کاربر بالاتر شود، ۱۰ دلار اضافی پرداخت می کند، آنهم به ازای ۵۰ گیگ بیشتر.
اما در مدل ایرانی سرعت کاربر به ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه تنزل داده می‌شود و این در هیچ کجای دنیا وجود ندارد!
بنابراین برای کاربر ایرانی دانلود اینترنت واقعی (و نه کَش) می‌تواند با ماهی ۱۰۰ گیگ حدود ۴۰ هزار تومان معنی دهد و اگر قرار است اینترانت را به جای اینترنت در کنتور محاسبه کنند؛ بهتر است ماهی ۵۰۰ گیگ اینترانت داخلی از روی سرورهای .ir را نیز به بسته ۴۰ هزار تومانی ماهانه اضافه کنند. در غیر این صورت هر چه اپراتورها بیشتر بگیرند، مصداق کم‌فروشی از نظر کاربر ایرانی محسوب می‌شود و این عدالت اپراتورهای ایرانی را زیر سوال می‌برد!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.